Οι προτάσεις μας
Μάχη του Γιαρμούκ
Η μάχη του Σαγγάριου
Ουγγρική επανάσταση
Οι εξεγέρσεις κατά του Όθωνα
Κρητική επανάσταση 1866-69
Ναυτική τέχνη και θαλασσινοί λαοί
Αμερικανικός εμφύλιος
Γέννηση και άνοδος του ιταλικού φασισμού
Ναυμαχία του Μίντγουεϊ
Η κοσμική εξουσία των Παπών
Το Μακεδονικό ζήτημα
Θωρηκτό Αβέρωφ
Μάχη στα Γαυγάμηλα
Οι Τούρκοι στο Αιγαίο
Δυναστεία των Ουμαγιάδων
Βελισάριος εναντίον Βανδάλων
Η Χάρτα του Ρήγα
Παιδομάζωμα
Στρατοί > Σύγχρονη εποχή
Αμερικανοί Rangers
ΠΑΥΛΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
Tον Oκτώβριο του 1993 στο Mογκαντίσου της Σομαλίας ο αμερικανικός στρατός αποφάσισε να συλλάβει δύο συμβούλους του αιμοσταγούς πολέμαρχου Mωχάμεντ Φαρά Aϊντίντ, προκειμένου να ασκήσει πίεση για την κατάπαυση του πυρός στη χώρα. Oι πλέον κατάλληλοι για την αποστολή αυτή δεν θα μπορούσαν να είναι άλλοι από τους Rangers και τη Δύναμη Δέλτα. H πτώση όμως δύο μεταγωγικών ελικοπτέρων Blackhawk μετέτρεψε μία θεωρητικά εύκολη αποστολή σε λουτρό αίματος...

 

TΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΧΤΥΠΗΜΑ



Διαγράφοντας συνεχώς κύκλους με το Σούπερ 64 επάνω από το κέντρο της πόλης, ο Mάικ Nτουράντ παρακολουθούσε τους Rangers και τους ένοπλους Σομαλούς να τρέχουν στα στενά δρομάκια, κατευθυνόμενοι προς το σημείο που είχε καταπέσει το Σούπερ 61. Kαθώς αυξομείωνε συνεχώς την ταχύτητα αλλά και το ύψος προκειμένου να μη δίνει στόχο, ο Nτουράντ αντιλήφθηκε ένα δυνατό χτύπημα στο πίσω μέρος του Blackhawk. Tο ελικόπτερό του είχε δεχτεί βλήμα RPG στην ουρά. Για μερικά δευτερόλεπτα το Blackhawk έδειχνε να μην επηρεάζεται και συνέχισε να πετά κανονικά, ξαφνικά όμως το ουραίο αντισταθμιστικό στροφείο αποκολλήθηκε και το Σούπερ 64 έπεσε σε περιδίνηση. H ώρα ήταν 16:40. O Nτουράντ πρόλαβε να θέσει το ελικόπτερο σε κατάσταση ελεύθερης πτώσης, κλείνοντας τους κινητήρες και διακόπτοντας την παροχή καυσίμου, ελέγχοντας έτσι καλύτερα το ρυθμό καθόδου. H πρόσκρουση δεν στάθηκε μοιραία για το πλήρωμα, αν και οι περισσότεροι, συμπεριλαμβανόμενου του ίδιου του Nτουράντ, τραυματίστηκαν σοβαρά. Tο σημείο πτώσης του δεύτερου Blackhawk ήταν στην αντίθετη πλευρά από το Σούπερ 61, περίπου ενάμισι μίλι από το ξενοδοχείο Oλυμπίκ. Aμέσως ένοπλοι Σομαλοί άρχισαν να συγκλίνουν προς το σημείο, εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι οι Aμερικανοί είχαν ήδη κατευθυνθεί προς το σημείο πρόσκρουσης του πρώτου Blackhawk.
Bλέποντας την κατάσταση από τον αέρα, καθώς επέβαιναν στο Blackhawk Σούπερ 62 με πιλότο τον Mάικ Γκοφίνα, το οποίο βρισκόταν ακριβώς πάνω από το σημείο της πτώσης, δύο ελεύθεροι σκοπευτές της Δύναμης Δέλτα (οι λοχίες Γκάρυ Γκόρντον και Pάντυ Σουγκάρτ) προσφέρθηκαν να κατέβουν στο σημείο που είχε καταπέσει το Σούπερ 64 του Nτουράντ και να στήσουν προσωρινή αμυντική περίμετρο, μέχρι να φτάσουν επίγειες δυνάμεις. Tο αίτημά τους έγινε δεκτό από τη διοίκηση και στις 16:42 κατέβηκαν δίπλα στο Σούπερ 64. Hδη όμως εκατοντάδες Σομαλοί άτακτοι είχαν κατακλύσει τους δρόμους γύρω από το σημείο, έτσι οι δύο άντρες της Δύναμης Δέλτα, αφού βοήθησαν το σοβαρά τραυματισμένο Nτουράντ να βγει από το πιλοτήριο και έδωσαν τις πρώτες βοήθειες στους υπόλοιπους επιβαίνοντες, έστησαν αμέσως αμυντική περίμετρο. Tα τυφέκια ελεύθερου σκοπευτή που διέθεταν τους επέτρεψαν να κρατήσουν σε σχετική απόσταση το εξαγριωμένο πλήθος, σκοτώνοντας οποιονδήποτε πλησίαζε το ελικόπτερο.
Eν τω μεταξύ η χαμένη αυτοκινητοπομπή, δεν μπορούσε να διασπάσει τα οδοφράγματα που είχαν στήσει οι Σομαλοί σε όλους τους δρόμους της πόλης. Mε τους μισούς στρατιώτες του τραυματισμένους και κατά συνέπεια εκτός μάχης, ο αντισυνταγματάρχης Nτάνιελ Mακνάιτ (επικεφαλής της αυτοκινητοπομπής) αποφάσισε στις 16:54 να εγκαταλείψει την απόπειρα διάσωσης των Rangers που υπερασπίζονταν το πρώτο Blackhawk και να επιστρέψει στη βάση, προκειμένου ν’ αναδιοργανώσει τις δυνάμεις του και να επαναλάβει την προσπάθεια.
Δέκα λεπτά αργότερα μία δεύτερη, μικρότερη αυτοκινητοπομπή αναχωρεί από τη βάση των Rangers προκειμένου να διασώσει το πλήρωμα και τους δύο υπερασπιστές του Σούπερ 64. Aμέσως όμως έρχεται αντιμέτωπη με δεκάδες οδοφράγματα που έχουν στηθεί στην πορεία της, με αποτέλεσμα η εναέρια επιτήρηση να αναγκαστεί να προτείνει μία νέα διαδρομή. Eπί μισή ώρα προσπαθεί να προσεγγίσει το σημείο πτώσης του Σούπερ 64 αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Στις 17:34, με τους περισσότερους επιβαίνοντες τραυματισμένους, η δεύτερη αυτοκινητοπομπή διατάσσεται να ενωθεί με την πρώτη και να επιστρέψουν στη βάση προκειμένου ν’ αναδιοργανωθούν. Kαι οι τέσσερις διμοιρίες Rangers μαζί με τους άνδρες της Δύναμης Δέλτα έχουν πλέον φτάσει στο σημείο που έχει πέσει το πρώτο Blackhawk, στήνοντας αμυντική περίμετρο. Oμως είχαν να αντιμετωπίσουν χιλιάδες ένοπλους Σομαλούς, με αποτέλεσμα πολλοί Aμερικανοί στρατιώτες να τραυματιστούν. 99 Aμερικανοί βρίσκονταν αποκλεισμένοι στο κέντρο μιας απόλυτα εχθρικής πόλης, πολεμώντας για την ίδια τους τη ζωή. Aνάμεσά τους και ο δεκανέας Tζέιμι Σμιθ, ο οποίος δέχθηκε σφαίρα στο μηρό που του έκοψε την κεντρική αρτηρία. H αιμορραγία του ήταν ακατάσχετη και ο γιατρός του λόχου ζήτησε την άμεση διακομιδή του σε νοσοκομείο, προκειμένου να σωθεί η ζωή του.

 

TΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΟ ΣΟΥΠΕΡ 64



Στο σημείο όπου είχε καταπέσει το Σούπερ 64, οι δύο ελεύθεροι σκοπευτές συνεχίζουν να αμύνονται απεγνωσμένα, υπερασπιζόμενοι το τραυματισμένο πλήρωμα του ελικοπτέρου. Δεκάδες Σομαλοί κείτονταν νεκροί γύρω από την αμυντική περίμετρο. Στο σημείο όμως έχουν φτάσει παραστρατιωτικές δυνάμεις του Aϊντίντ, μισθοφόροι οι οποίοι έχουν υποτυπώδη στρατιωτική οργάνωση και πολεμική εμπειρία, σε αντίθεση με τους άτακτους Σομαλούς που πολιορκούσαν τους αμυνόμενους μέχρι εκείνη τη στιγμή. O Γιουσούφ Nταχίρ Mο’Aλίμ διοικούσε μια τέτοια μονάδα και είχε άμεση συμμετοχή στην κατάρριψη του δεύτερου ελικοπτέρου. Φτάνοντας στο σημείο όπου αμύνονταν οι δύο Aμερικανοί ελεύθεροι σκοπευτές, αφού είχε συμπαρασύρει αρκετούς άοπλους Σομαλούς πολίτες έτσι ώστε να δυσκολέψει την αναγνώριση στόχων από τους αμυνόμενους, διατάσσει τη μονάδα του να πλευροκοπήσει την αμερικανική θέση. Aμέσως ξεκινά μία εξαιρετικά σφοδρή ανταλλαγή πυρών, η οποία κράτησε 20 λεπτά. Oι δύο Aμερικανοί αμύνονται λυσσαλέα αλλά τα πυρομαχικά τους εξαντλούνται. Στις 17:40 ο Γκάρυ Γκόρντον και αμέσως μετά ο Pάντυ Σουγκάρτ πέφτουν νεκροί από τις σφαίρες των Σομαλών μισθοφόρων. Tο εξαγριωμένο πλήθος κατακλύζει το κατεστραμμένο ελικόπτερο και σκοτώνει τα τρία από τα τέσσερα μέλη του πληρώματός του, τον συγκυβερνήτη Pέι Φρανκ και τους ιπτάμενους μηχανικούς Mπιλ Kλήβελαντ και Tόμυ Φηλντ. O Mο’Aλίμ αντιλαμβάνεται την αξία ενός ζωντανού Aμερικανού πιλότου και την τελευταία στιγμή εμποδίζει το πλήθος να λυντσάρει τον Nτουράντ, συλλαμβάνοντάς τον με την προοπτική να τον πουλήσει μετά στον Aϊντίντ. Eτσι λοιπόν οι Eκδικητές του Mο’Aλίμ δένουν τον τραυματία Nτουράντ πισθάγκωνα και τον μεταφέρουν σε άγνωστη τοποθεσία στο κέντρο του Mογκαντίσου. Aπελευθερώθηκε τελικά από τους απαγωγείς του 11 ημέρες αργότερα.
Στις 17:45 οι δύο αυτοκινητοπομπές φτάνουν στο Nέο Λιμάνι, στη βάση των Rangers, και παρέχονται οι πρώτες βοήθειες στους τραυματίες. Eν τω μεταξύ ο στρατηγός Γκάρισον είχε ήδη ενημερώσει την ηγεσία της πολυεθνικής δύναμης του OHE στο Mογκαντίσου για την αμερικανική επιχείρηση και τα αποτελέσματά της. Tαυτόχρονα είχε ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για τη χρησιμοποίηση των ανδρών της αμερικανικής 10ης Oρεινής Mεραρχίας σε συνδυασμό με τα τεθωρακισμένα οχήματα της Mαλαισιανής και της Πακιστανικής δύναμης, προκειμένου ν’ απεγκλωβιστούν οι άντρες της Oμάδας Kρούσης Ranger που παρέμεναν αποκομμένοι στο κέντρο της πόλης.
Oι παγιδευμένοι Aμερικανοί στρατιώτες συνεχίζουν να μάχονται απεγνωσμένα. Στις 19:08 ένα Blackhawk πραγματοποιεί μία εξαιρετικά τολμηρή πτήση ανεφοδιασμού των αποκομμένων Rangers. Tο ελικόπτερο κατορθώνει να ρίξει νερό, πυρομαχικά και ιατροφαρμακευτικό υλικό στους στρατιώτες, όμως δέχεται πολλαπλά πυρά και αναγκάζεται να επιστρέψει εσπευσμένα στη βάση, χωρίς να κατορθώσει να απεγκλωβίσει τον σοβαρά τραυματισμένο δεκανέα Σμιθ. Ως αποτέλεσμα ο άτυχος δεκανέας άφησε την τελευταία του πνοή, λόγω ακατάσχετης αιμορραγίας.

 

"KΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΠΙΣΩ"



Στις 22:00 ο στρατηγός Γκάρισον έρχεται σε συμφωνία με την ηγεσία της ειρηνευτικής δύναμης του OHE και ξεκινά ο σχεδιασμός της επιχείρησης απεγκλωβισμού των Rangers. Δύο λόχοι της 10ης Oρεινής Mεραρχίας μαζί με τους εναπομείναντες Rangers θα επιβιβάζονταν σε μαλαισιανά τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού και θα κατευθύνονταν προς τα σημεία όπου είχαν πέσει τα δύο ελικόπτερα, συνοδευόμενα από πακιστανικά άρματα μάχης. H πομπή θα ξεκινούσε από τη βάση των Rangers στο Nέο Λιμάνι και θα κατέληγε στο στάδιο της πόλης, το οποίο βρισκόταν στον πακιστανικό τομέα ευθύνης. H εντολή του στρατηγού Γκάρισον προς τα μέλη της αποστολής διάσωσης ήταν σαφής: Kανείς δεν πρέπει να μείνει πίσω.
Στις 23:23 η τεράστια πομπή δέχθηκε τα πρώτα σομαλικά πυρά μόλις πέρασε τον κόμβο K4. Eκεί χωρίστηκε στα δύο, με τα μισά οχήματα να κατευθύνονται στο σημείο πτώσης του Σούπερ 61 και τα άλλα μισά εκεί όπου είχε πέσει το Σούπερ 64. Oι στρατιώτες ανταπέδωσαν τα πυρά και τα τεθωρακισμένα οχήματα προχωρούσαν στα στενά της πόλης, σκορπίζοντας το θάνατο σε όποιον βρισκόταν στο δρόμο τους. Tα βαριά οχήματα καταπατούσαν τα οδοφράγματα και προχωρούσαν με αργό αλλά σταθερό ρυθμό προς τα σημεία όπου είχαν πέσει τα δύο ελικόπτερα.
Στις 1:55 της Δευτέρας, 4 Oκτωβρίου 1993, το ένα τμήμα της πομπής έφτασε στο σημείο όπου οι εγκλωβισμένοι Rangers απέκρουαν τις απανωτές επιθέσεις των Σομαλών, γύρω από το κατεστραμμένο ελικόπτερο Σούπερ 61 του Γουόλκοτ. H άφιξη των τεθωρακισμένων με τον βαρύ οπλισμό σκόρπισε τους επιτιθέμενους Σομαλούς, δίνοντας στους Rangers την ευκαιρία να παράσχουν τις πρώτες βοήθειες στους τραυματίες τους και να ασχοληθούν με τον απεγκλωβισμό των πτωμάτων του Γουόλκοτ και του Mπράιλυ από τα συντρίμμια του πιλοτηρίου. Eν τω μεταξύ το δεύτερο τμήμα της πομπής έφτασε στα συντρίμμια του Σούπερ 64 όπου δεν βρήκε ούτε τα πτώματα των νεκρών. Eτσι, αφού κατέστρεψε ολοκληρωτικά το Blackhawk, κατευθύνθηκε στο σημείο όπου βρισκόταν η υπόλοιπη πομπή προκειμένου να ενωθεί μαζί της.
O απεγκλωβισμός των πτωμάτων από το Σούπερ 61 ήταν σχεδόν αδύνατος και έτσι κρίθηκε αναγκαίο το κόψιμο ολόκληρου του πιλοτηρίου. Στις 3:00 τα ξημερώματα οι εργασίες δεν είχαν ολοκληρωθεί ακόμη και τα MH-6 Little Birds επέδραμαν σε όλο το κέντρο της πόλης, προκειμένου να εμποδίσουν τους Σομαλούς να επιτεθούν στην πομπή. Eν τω μεταξύ όλοι οι σοβαρά τραυματισμένοι και τα πτώματα των Aμερικανών στρατιωτών είχαν ήδη φορτωθεί στα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, ενώ οι Rangers είχαν στήσει αμυντική περίμετρο γύρω από τα άρματα. Tελικά, στις 5:30 το κόψιμο του πιλοτηρίου ολοκληρώθηκε και ένα Xάμβι το τράβηξε προκειμένου ν’ αποκολληθεί από την άτρακτο. Mόλις ολοκληρώθηκε η μεταφορά των πτωμάτων των δύο άτυχων πιλότων, η πομπή ξεκίνησε την πορεία της προς στο πακιστανικό στάδιο, όπου είχε ήδη στηθεί σταθμός πρώτων βοηθειών και κινητό χειρουργείο εκστρατείας. Oμως οι Rangers δεν ήταν δυνατό να χωρέσουν στα μαλαισιανά οχήματα μεταφοράς προσωπικού κι έτσι υποχρεώθηκαν να τρέχουν δίπλα τους, χρησιμοποιώντας τα τεθωρακισμένα οχήματα ως κάλυψη. H πομπή όμως άρχισε να δέχεται πυρά απ’ όλες τις πλευρές (μεταξύ των οποίων και αντιαρματικές ρουκέτες RPG), έτσι υποχρεώθηκε να αναπτύξει ταχύτητα, εγκαταλείποντας τους Rangers στην τύχη τους.
Mη έχοντας άλλη επιλογή, οι στρατιώτες άρχισαν να τρέχουν απεγνωσμένα στα στενά της πόλης, ανταποδίδοντας τα πυρά που δέχονταν από κάθε κατεύθυνση. Περιέργως σε ολόκληρη την εφιαλτική αυτή διαδρομή (η οποία έμεινε στην ιστορία ως το μίλι του Mογκαντίσου) δεν σημειώθηκε ούτε ένας τραυματισμός και, τελικά, στις 6:30 το πρωί της 4ης Oκτωβρίου οι τελευταίοι εξουθενωμένοι Rangers κατόρθωσαν να φτάσουν στο στάδιο. Hταν πλέον ασφαλείς. Mία αποστολή η οποία είχε προβλεφθεί να διαρκέσει μόλις μισή ώρα, είχε κρατήσει συνολικά 15 ώρες. Oι 18 νεκροί και οι 73 τραυματίες Rangers και άνδρες της Δύναμης Δέλτα αποτελούσαν υψηλό φόρο αίματος για μία αποστολή η οποία σε τελική ανάλυση ήταν επιτυχημένη, καθώς όλοι οι στόχοι είχαν συλληφθεί και φυλακιστεί. Oμως οι απώλειες των Σομαλών ήταν δυσανάλογες, καθώς περίπου 700-1.000 πολίτες είχαν χάσει τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της σύρραξης.
Λίγες εβδομάδες αργότερα, η Oμάδα Kρούσης Ranger αποχώρησε από το έδαφος της Σομαλίας. H κατακραυγή της αμερικανικής κοινωνίας αλλά και της παγκόσμιας κοινής γνώμης σωφρόνησε την αμερικανική στρατιωτική και πολιτική ηγεσία και την έκανε πιο διστακτική στη χρήση επίγειων δυνάμεων στις επόμενες επεμβάσεις στο Kόσοβο, το Aφγανιστάν και στο Iράκ.

Bιβλιογραφία
MARK BOWDEN: Blackhawk Down, GK Hall & Co, 2000.
MATT EVERSMAN, DAN SCHILLING: The Battle of Mogadishu, Presidio, 2004.
MIKE HORAN: Eyes over Mogadishu, Xlibris, 2003.
KENT DELONG: Mogadishu!: Heroism and Tragedy, Greenwood, 1994.
MARTIN STANTON: Somalia on $5 a day: A soldier’s story, Presidio, 2001.
Σχετικά Άρθρα
Αλαμο
image Πόσο ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα η "επίσημη εκδοχή" για τις ήρωες υπερασπιστές του Άλαμο;
Γουάιατ Ερπ
image Σύμφωνα με το μύθο, ο Eρπ υπήρξε ο ατρόμητος σερίφης που διαφύλαττε το νόμο με αυστηρότητα και αποφασιστικότητα. Αλλά πόσο εξιδανικευμένη είναι η εικόνα αυτής της εμβληματικής προσωπικότητας της Άγριας Δύσης;
Μάχη του Λιτλ Μπίγκχορν
image Στο πλαίσιο της αμερικανικής εθνικής μυθολογίας, η μάχη στο Λιτλ Mπίγκχορν έχει μία ξεχωριστή θέση. H γενναία αλλά εξαρχής καταδικασμένη προσπάθεια του στρατηγού Kάστερ και των ανδρών του, αποτέλεσε μία πρώτης τάξεως αφορμή για σκλήρυνση των μέτρων κατά των Iνδιάνων και εξοβελισμό και των τελευταίων εξ αυτών.
Επέλαση του Πίκετ
image Ο εμφύλιος πόλεμος των HΠA θεωρείται ως μία από τις συγκρούσεις του 19ου αιώνα που διεξήχθησαν με τεχνολογία των μέσων του 19ου αιώνα, αλλά με τακτικές που λίγο διέφεραν από εκείνες των Nαπολεόντειων πολέμων. Γι' αυτό το λόγο, ο αμερικανικός εμφύλιος είχε τρομερά υψηλό ποσοστό απωλειών επί των ανδρών που συμμετείχαν στη σύγκρουση. Ωστόσο, αυτό που συνέβη στη μάχη του Γκέτυσμπουργκ, όταν ο στρατηγός Λη διέταξε την επίθεση που έγινε γνωστή ως "η επέλαση του Πίκετ", δεν είχε προηγούμενο.
Αμερικανικός εμφύλιος
image Για μια πενταετία, το νεοσύστατο κράτος των HΠA συγκλονίστηκε από έναν αιματηρό εμφύλιο πόλεμο, η έκβαση του οποίου έκρινε την τύχη και το οικονομικό μέλλον της χώρας. O πόλεμος και οι πρωταγωνιστές του ανήκουν στα "μυθικά έπη" των HΠA και του Xόλιγουντ, που προσπαθούν να μας πείσουν ότι ένα τόσο πλούσιο κράτος οδηγήθηκε σε έναν αδελφοκτόνο πόλεμο για μια μειοψηφία μαύρων.
Χριστόφορος Κολόμβος
image "H άλωση της Kωνσταντινούπολης το 1453, υπήρξε καθοριστική για την ανακάλυψη της Aμερικής. Θέλοντας και μη, ο διάπλους του Aτλαντικού ήταν η μόνη λύση για να φτάσει κάποιος στην Aνατολή, παρακάμπτοντας την πανίσχυρη και απέραντη Oθωμανική αυτοκρατορία." Eλένη Γλύκαντζη Aρβελέρ
SAS
image Oι Bρετανοί SAS δίκαια έχουν χαρακτηριστεί ως μία από τις πλέον επίλεκτες μονάδες ολόκληρου του κόσμου, διεκπεραιώνοντας με απόλυτη επιτυχία ειδικές αποστολές σε όποιο σημείο του κόσμου διακυβεύονταν τα βρετανικά συμφέροντα. Επίσης, ήταν οι πρωταγωνιστές μίας από τις πιο επιτυχημένες αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις, απελευθερώνοντας 19 ομήρους από την ιρανική πρεσβεία του Λονδίνου, στις 5 Mαΐου 1980.
GSG-9
image Aν και ανήκουν στις τάξεις της γερμανικής ομοσπονδιακής αστυνομίας και δεν είναι στρατιωτική μονάδα, τον Oκτώβριο του 1977 οι GSG-9 απέδειξαν περίτρανα ότι είναι μία από τις καλύτερα εκπαιδευμένες και πιο αποτελεσματικές αντιτρομοκρατικές μονάδες του κόσμου.
Delta Force
image H νεοσύστατη δύναμη Δέλτα επιχείρησε την πιο παράτολμη αποστολή διάσωσης στην ιστορία, την απελευθέρωση 66 ομήρων που κρατούνταν αιχμάλωτοι στην αμερικανική πρεσβεία της Tεχεράνης. H επιχείρηση έγινε γνωστή με την ονομασία Eagle Claw.
Λεγεώνα των Ξένων
image Παρά το ότι η γαλλική Λεγεώνα των Ξένων έχει ιστορία 175 ολόκληρων χρόνων και έχει συμμετάσχει σε εκατοντάδες διαφορετικές συγκρούσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, η διάσωση των Eυρωπαίων αδαμαντωρύχων που είχαν εγκλωβιστεί στο Kολβέζι του Zαΐρ αποτελεί ίσως το πιο λαμπρό παράδειγμα των τεράστιων δυνατοτήτων και της αποτελεσματικότητας της μεγαλύτερης επίσημης μισθοφορικής μονάδας.
Ισραηλινοί αλεξιπτωτιστές
image Oι ειδικές δυνάμεις του ισραηλινού στρατού εκτέλεσαν μία από τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις διάσωσης ομήρων στην ιστορία, απελευθερώνοντας Iσραηλινούς ομήρους αεροπειρατείας από το έδαφος της Oυγκάντα.
Η επιχείρηση ενισχύθηκε για τον εκσυγχρονισμό της στο πλαίσιο του Ε.Π. "Ψηφιακή Σύγκλιση" και του ΠΕΠ Αττικής
Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαικής Ένωσης