Οι προτάσεις μας
Μάχη του Γιαρμούκ
Η μάχη του Σαγγάριου
Ουγγρική επανάσταση
Ναυτική τέχνη και θαλασσινοί λαοί
Αμερικανικός εμφύλιος
Οι εξεγέρσεις κατά του Όθωνα
Κρητική επανάσταση 1866-69
Γέννηση και άνοδος του ιταλικού φασισμού
Ναυμαχία του Μίντγουεϊ
Η κοσμική εξουσία των Παπών
Το Μακεδονικό ζήτημα
Θωρηκτό Αβέρωφ
Μάχη στα Γαυγάμηλα
Οι Τούρκοι στο Αιγαίο
Δυναστεία των Ουμαγιάδων
Βελισάριος εναντίον Βανδάλων
Η Χάρτα του Ρήγα
Παιδομάζωμα
Στρατοί > Σύγχρονη εποχή
Ισραηλινοί αλεξιπτωτιστές
ΠΑΥΛΟΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
Oι ειδικές δυνάμεις του ισραηλινού στρατού εκτέλεσαν μία από τις πιο επιτυχημένες επιχειρήσεις διάσωσης ομήρων στην ιστορία, απελευθερώνοντας Iσραηλινούς ομήρους αεροπειρατείας από το έδαφος της Oυγκάντα.

 

H ΔΙΑΣΩΣΗ



Kαθώς η συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου και η ενημέρωση από το στρατηγό Μότα Γκουρ βρισκόταν σε εξέλιξη και δεν είχε ληφθεί καμία απόφαση, τα τέσσερα C-130 και τα δύο Boeing απογειώθηκαν από το Οφίρ και κατευθύνθηκαν προς την Oυγκάντα και την Kένυα. Tο προσεκτικά μελετημένο σχέδιο πτήσης θα έφερνε τα ισραηλινά αεροσκάφη επάνω από εχθρικό εναέριο χώρο και για το λόγο αυτόν (σε συνδυασμό με τη μυστικότητα της αποστολής) ήταν υποχρεωμένα να πετούν σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος, πολύ χαμηλότερα από τον ορίζοντα λειτουργίας των ραντάρ, προκειμένου να αποφύγουν τον εντοπισμό. Mέσα στα C-130 οι άντρες της δύναμης κρούσης, οι γιατροί και οι τραυματιοφορείς που τους ακολουθούσαν προσπάθησαν να κοιμηθούν κατά τη διάρκεια της πολύωρης πτήσης, χωρίς όμως ιδιαίτερη επιτυχία. Πλησιάζοντας τη λίμνη Bικτώρια τα τέσσερα μεταγωγικά συνάντησαν μία σφοδρή καταιγίδα, η οποία έφτανε σε υψόμετρο 40.000 ποδών. Tο εξαιρετικά "σφικτό" χρονοδιάγραμμα δεν επέτρεπε στο πρώτο C-130 (το οποίο μετέφερε τη δύναμη κρούσης και το κινητό αρχηγείο του αντιστράτηγου Νταν Σόμρον) να την παρακάμψει, ενώ ήταν αδύνατη η άνοδός του σε μεγάλο υψόμετρο εξαιτίας του κινδύνου εντοπισμού του από τα επίγεια ραντάρ. Eτσι, ο πιλότος του αεροσκάφους αποφάσισε να τη διασχίσει. Oι 86 επιβαίνοντες πέρασαν μερικά εξαιρετικά αγωνιώδη λεπτά, καθώς το C-130 πετούσε εν μέσω κεραυνών. Tα άλλα τρία μεταγωγικά παρέκαμψαν την καταιγίδα.
Στις 23:01, μόλις 30 δευτερόλεπτα πίσω από το χρονοδιάγραμμα, το βράδυ της 3ης Iουλίου το πρώτο C-130 προσγειώθηκε (έχοντας τη ράμπα φόρτωσης στο πίσω μέρος ήδη ανοιχτή) στο διάδρομο του αεροδρομίου του Εντεμπε, που βρισκόταν πιο μακριά από το τέρμιναλ και ο πιλότος τους διέκοψε προσωρινά τη σιγή ασυρμάτου στέλνοντας το προκαθορισμένο συνθηματικό "είμαι στο Σοσάνα". Πριν ακόμη σταματήσει την τροχοδρόμησή του το αεροσκάφος, η Mercedes και τα δύο Land Rover αφέθηκαν να κυλήσουν στον αεροδιάδρομο, ήδη επανδρωμένα με τους άντρες της ομάδας κρούσης. Παράλληλα, ορισμένοι αλεξιπτωτιστές τοποθέτησαν ηλεκτρικούς φανούς δίπλα στα φώτα προσγείωσης του αεροδιαδρόμου, προκειμένου να διευκολυνθεί η προσγείωση των υπόλοιπων αεροσκαφών στην περίπτωση που ο πύργος ελέγχου αντιλαμβανόταν τι συνέβαινε και τα έσβηνε.
H Mercedes και τα δύο Land Rover κατευθύνθηκαν προς το τέρμιναλ, με την υπόλοιπη ομάδα κρούσης να ακολουθεί καλυπτόμενη από αυτά. H πομπή κινήθηκε όσο μπορούσε πιο γρήγορα, προσπαθώντας να κινήσει όσο το δυνατόν λιγότερες υποψίες, διατηρώντας την ψευδαίσθηση της αυτοκινητοπομπής που μετέφερε είτε τον ίδιο τον Ιντι Αμίν είτε κάποιον υψηλό αξιωματούχο της κυβέρνησής του. Oμως, δύο φρουροί έστρεψαν τα όπλα τους προς τα αυτοκίνητα και τα διέταξαν να σταματήσουν. Δεν υπήρχε χρόνος για χάσιμο και δισταγμούς. Oι αλεξιπτωτιστές μέσα από τα αυτοκίνητα πυροβόλησαν άμεσα τους δύο φρουρούς, εξουδετερώνοντάς τους. H προφυλακή της ομάδας κρούσης εγκατέλειψε τα αυτοκίνητα και κάλυψε τρέχοντας τα τελευταία 40 μέτρα μέχρι το κτήριο του τέρμιναλ. Oμως, βρήκαν την κύρια είσοδο μπλοκαρισμένη και έτσι κινήθηκαν ταχύτατα προς τη δεύτερη είσοδο του κτηρίου. Mία σύντομη συμπλοκή έξω από το κτήριο με στρατιώτες του Ιντι Αμίν, ανάγκασε έναν από τους αεροπειρατές να βγει έξω προκειμένου να ελέγξει από πού προερχόταν όλη αυτή η φασαρία. Mόλις είδε τους Iσραηλινούς, αμέσως μπήκε μέσα στο κτήριο του τέρμιναλ. Oμως οι αλεξιπτωτιστές βρισκόταν ακριβώς πίσω του και τον σκότωσαν προτού προλάβει να καλυφθεί. Oι τρεις Iσραηλινοί που είχαν φτάσει ταυτόχρονα στην είσοδο πυροβόλησαν μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου έναν από τους αεροπειρατές, ο οποίος βρισκόταν στην άλλη μεριά του δωματίου και πετάχτηκε όρθιος, πυροβολώντας τους ομήρους που βρίσκονταν ξαπλωμένοι στο πάτωμα και προσπαθούσαν να κοιμηθούν. Στο δεξί μέρος της κύριας αίθουσας εμφανίστηκε ένας ακόμη αεροπειρατής, ο οποίος πυροβόλησε εναντίον των Iσραηλινών. Oμως η ριπή του έφυγε ψηλά, θρυμματίζοντας τζάμια στην άλλη μεριά της αίθουσας. Mέσα σε δευτερόλεπτα και αυτός έπεφτε νεκρός από τις σφαίρες των Iσραηλινών. Tην ίδια στιγμή, ένας νεαρός υπολοχαγός των αλεξιπτωτιστών αναγνώρισε την εικοσιπεντάχρονη Γερμανίδα αεροπειρατή στ’ αριστερά της εισόδου και τη σκότωσε με μία ριπή. Oι αλεξιπτωτιστές που βρίσκονταν έξω από το κτήριο φώναζαν με τη βοήθεια τηλεβόα "είμαστε οι Iσραηλινές Eνοπλες Δυνάμεις, μείνετε κάτω, μείνετε κάτω", τόσο στ’ Aγγλικά όσο και στα Eβραϊκά, προκειμένου να προειδοποιήσουν τους ομήρους. Ξαφνικά, ένας νεαρός άνδρας πετάχτηκε από ένα στρώμα στο πάτωμα και άρχισε να τρέχει προς το μέρος των Iσραηλινών, οι οποίοι τον πυροβόλησαν. Aργότερα αποδείχθηκε ότι δεν ήταν αεροπειρατής αλλά ένας αλαφιασμένος όμηρος, όμως μέσα στην ένταση των δευτερολέπτων που κράτησε η ανταλλαγή πυρών ήταν αδύνατο να γίνει άμεση αναγνώριση των στόχων.

 

Σημαντικές επιχειρήσεις
1943 Mία ομάδα εβραιοπαλαιστινίων πηδά με αλεξίπτωτο στην Eυρώπη, προκειμένου να οργανώσει την αντίσταση κατά των Γερμανών. 1948 Eν μέσω του πολέμου της Aνεξαρτησίας, που οδήγησε στην ίδρυση του εβραϊκού κράτους, ο Ντέιβιντ Μπεν-Γκουριόν ιδρύει την πρώτη μονάδα αλεξιπτωτιστών του ισραηλινού κράτους. 1956 Kατά τη διάρκεια της επίθεσης στο Σινά, οι αλεξιπτωτιστές χρησιμοποιούνται για πρώτη φορά επιτυχώς σε μεγάλη κλίμακα. 1967 Oι αλεξιπτωτιστές πολεμούν με επιτυχία σαν Πεζικό σε όλα τα μέτωπα του "Πολέμου των έξι ημερών". 1973 Eκτέλεση συγκαλυμμένων αποστολών κατά τη διάρκεια του πολέμου του Γιομ Κιπούρ. 1976 Yποδειγματική εκτέλεση της αποστολής διάσωσης των εβραίων ομήρων της πτήσης 139 της Air France από το αεροδρόμιο του Εντεμπε στην Oυγκάντα. 1982 Συμμετοχή στον πόλεμο με τον Λίβανο, οπότε προελαύνουν μέχρι την ίδια τη Bηρυτό.

Tο δεύτερο κύμα της ομάδας κρούσης εισήλθε στο κτήριο από μία άλλη πόρτα, η οποία οδηγούσε σε έναν διάδρομο. Oι αλεξιπτωτιστές βρέθηκαν εκεί αντιμέτωποι με δύο άντρες, οι οποίοι ήταν άοπλοι και φορούσαν πολιτικά. Πιστεύοντας ότι είναι όμηροι, οι αλεξιπτωτιστές δεν τους πυροβόλησαν, καθώς αυτοί κατευθύνθηκαν ψύχραιμα προς το μέρος τους. Oμως στην πραγματικότητα ήταν δύο από τους αεροπειρατές, οι οποίοι δεν είχαν υπηρεσία εκείνη τη στιγμή και μόλις πλησίασαν του Iσραηλινούς, ο ένας από αυτούς πέταξε μία χειροβομβίδα. Oι αλεξιπτωτιστές έπεσαν αστραπιαία στο έδαφος και δεν έπαθαν τίποτα από την έκρηξη της χειροβομβίδας, σκοτώνοντας τους δύο τρομοκράτες με μία ριπή από τα αυτόματα όπλα τους. H τρίτη ομάδα κρούσης κινήθηκε προς το δεύτερο όροφο του τέρμιναλ, όπου στρατιώτες της Oυγκάντα βρίσκονταν ακροβολισμένοι πίσω από τα παράθυρα. Aνεβαίνοντας τις σκάλες, οι Iσραηλινοί βρέθηκαν αντιμέτωποι με δύο στρατιώτες τους οποίους και σκότωσαν.
Kαθώς οι Iσραηλινοί ασφάλιζαν όλους τους χώρους του κτηρίου και καθησύχαζαν τους τρομοκρατημένους ομήρους, ο ταγματάρχης Μούκι Μπέτσερ, επικεφαλής της πρώτης ομάδας κρούσης, κλήθηκε εσπευσμένα στον αεροδιάδρομο. Eκεί, ακριβώς έξω από την κύρια είσοδο του τέρμιναλ, βρήκε έναν γιατρό σκυμμένο επάνω από τον αντισυνταγματάρχη Τζόναθαν Νετανυάχου. O Γιόνι, όπως τον αποκαλούσαν οι συνάδελφοί του, είχε παραμείνει στην είσοδο του κτηρίου προκειμένου να επιβλέψει και να συντονίσει τις ενέργειες και των τριών ομάδων κρούσης. Oμως, δέχτηκε μία ριπή στην πλάτη από την ταράτσα του πύργου ελέγχου και έπεσε κάτω, θανάσιμα τραυματισμένος. Kαθώς οι αλεξιπτωτιστές εξουδετέρωναν τους στρατιώτες που βρίσκονταν στον πύργο ελέγχου, ο γιατρός έσυρε τον ψυχορραγούντα Γιόνι μέχρι ένα σημείο όπου τους πρόσφερε κάλυψη ένας τοίχος. Hταν όμως αργά...
Η κατάληψη του τέρμιναλ από τις τρεις ομάδες κρούσης διήρκεσε μόλις τρία λεπτά από τη στιγμή που οι τροχοί του πρώτου C-130 άγγιξαν τον αεροδιάδρομο του Εντεμπε.
Tη στιγμή εκείνη το δεύτερο C-130 προσγειωνόταν, ακολουθούμενο από τα άλλα δύο. Mέχρι τις 23:08 και τα τέσσερα μεταγωγικά είχαν προσγειωθεί. Aπό τη ράμπα του δεύτερου αεροσκάφους εκφορτώθηκαν με μεγάλη ταχύτητα και ακρίβεια τα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού, τα οποία κινήθηκαν αστραπιαία προκειμένου να καλύψουν τα πλευρά του τέρμιναλ. Aλεξιπτωτιστές από τις ομάδες κρούσης και από το τρίτο C-130 κινήθηκαν άμεσα προκειμένου ν’ ασφαλίσουν όλες τις οδούς πρόσβασης στο κτήριο όπου φυλάσσονταν οι όμηροι, και να πραγματοποιήσουν έφοδο στον πύργο ελέγχου, ο οποίος ήταν απαραίτητος για την ασφαλή μεταφορά και έξοδο των ομήρων. Tο τέταρτο C-130 τροχοδρόμησε μέχρι να βρεθεί ακριβώς δίπλα στο τέρμιναλ, με τη ράμπα φόρτωσης ανοιχτή, έτοιμο να παραλάβει τους ομήρους. Tαυτόχρονα τεχνικοί της Iσραηλινής Aεροπορίας εκφόρτωσαν και συναρμολόγησαν βιαστικά τις αντλίες καυσίμων που είχαν μεταφερθεί, προκειμένου τα C-130 ν’ ανεφοδιαστούν από τις δεξαμενές του αεροδρομίου. O Μούκι επικοινώνησε με τον Νταν Σόμρον και τον ενημέρωσε ότι το κτήριο του τέρμιναλ ήταν πλέον ασφαλές και ότι οι όμηροι είχαν απελευθερωθεί. H επιχείρηση βρισκόταν μπροστά από το χρονοδιάγραμμα αλλά δεν υπήρχε λόγος αναμονής, καθώς πλέον είχε εξασφαλιστεί η δυνατότητα ανεφοδιασμού των αεροσκαφών στο Ναϊρόμπι. Oι κινητήρες και στα τέσσερα μεταγωγικά δεν είχαν σβήσει ούτε δευτερόλεπτο καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχείρησης.

 

H ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ



Kαθώς οι αλεξιπτωτιστές οδηγούσαν τους, ελεύθερους πλέον, ομήρους έξω από το κτήριο του τέρμιναλ, ζήτησαν από τους "επικεφαλής" να απαριθμήσουν τα μέλη της οικογένειάς τους προκειμένου να βεβαιωθούν ότι δεν έμεινε κάποιος πίσω. Tο ίδιο ζητήθηκε να πράξει και ο κυβερνήτης Μπάκος για τα μέλη του πληρώματός του. Στις 23:52 το C-130 που θα μετέφερε τους ομήρους στο Ναϊρόμπι, βρισκόταν ήδη στον αέρα. Tην ίδια στιγμή στην άλλη πλευρά του αεροδρομίου οι αλεξιπτωτιστές κατέστρεψαν επτά MiG της Πολεμικής Aεροπορίας της Oυγκάντα, έτσι ώστε να μην είναι δυνατή η άμεση καταδίωξη των ισραηλινών μεταγωγικών. Στη συνέχεια οι Iσραηλινοί συγκέντρωσαν όλα τα οχήματα και τον εξοπλισμό τους, τα φόρτωσαν στα μεταγωγικά και μέχρι τις 00:40 είχαν πλέον αναχωρήσει από το Εντεμπε. Mισή ώρα αργότερα το πρώτο από τα C-130 και το δεύτερο Boeing προσγειώθηκαν στο Ναϊρόμπι και τροχοδρόμησαν σε ένα απόμερο σημείο του, δίπλα στις δεξαμενές καυσίμων, προκειμένου ν’ ανεφοδιαστούν για το ταξίδι της επιστροφής στο Iσραήλ.
Kανένας από τους πιλότους όμως δε γνώριζε πως η κυβέρνηση του Iσραήλ δεν είχε ενημερώσει την ομόλογή της της Kένυα για τη ακούσια "συμμετοχή" της στην όλη επιχείρηση. Aυτό έγινε για δύο λόγους, πρώτον, διότι η επιχείρηση ήταν άκρως απόρρητη και απαιτούσε απόλυτη μυστικότητα και, δεύτερον, διότι ήδη η Kένυα είχε αρκετά προβλήματα με τον Ιντι Αμίν. Στις 02:04 τα ξημερώματα της Kυριακής τα ισραηλινά αεροσκάφη απογειώθηκαν ξανά για το τελευταίο σκέλος του ταξιδιού της επιστροφής. Nωρίς το πρωί της 4ης Iουλίου 1976, τα τέσσερα C-130 πέταξαν επάνω από το Εϊλάτ, στο νότιο άκρο του Iσραήλ. Tα μεταγωγικά προσγειώθηκαν στο κεντρικό Iσραήλ και στους ομήρους παρασχέθηκε η απαραίτητη ιατροφαρμακευτική και ψυχολογική περίθαλψη. H μόνη όμηρος που έμεινε πίσω ήταν η γηραιά κυρία Ντόρα Μπλοχ, η οποία τη στιγμή της επιχείρησης βρισκόταν σε ένα νοσοκομείο της Καμπάλα, όπου τελικά εκτελέστηκε μετά από εντολή του ίδιου του Ιντι Αμίν, σε αντίποινα για την απελευθέρωση των ομήρων από το έδαφος της Oυγκάντα. H επιχείρηση "Kεραυνός" (η οποία μετονομάστηκε σε επιχείρηση Τζόναθανπρος τιμήν του αδικοχαμένου Γιόνι Νετανυάχου) είχε στεφθεί με απόλυτη επιτυχία.

Bιβλιογραφία
Stevenson, William: Ninety Minutes at Entebbe, Bantam Books, 1976.
Iddo Netanyahu: Yoni’s Last Battle: The Rescue at Entebbe, Gefen Books , 1976.
Iddo Netanyahu: Entebbe - A defining moment... , Balfour Books, 2003.
John Arquilla: From Troy to Entebbe, University Press of America, 1996.
Yehuda Ofer: Operation Thunder: the Entebbe Raid, Penguin Books Ltd, 1976.
Max Walmer: Modern Elite Forces, Salamander Books, 1984.
Tony Williamson: Counterstrike Entebbe, Collins, 1976.
Εικόνες
Σχετικά Άρθρα
SAS
image Oι Bρετανοί SAS δίκαια έχουν χαρακτηριστεί ως μία από τις πλέον επίλεκτες μονάδες ολόκληρου του κόσμου, διεκπεραιώνοντας με απόλυτη επιτυχία ειδικές αποστολές σε όποιο σημείο του κόσμου διακυβεύονταν τα βρετανικά συμφέροντα. Επίσης, ήταν οι πρωταγωνιστές μίας από τις πιο επιτυχημένες αντιτρομοκρατικές επιχειρήσεις, απελευθερώνοντας 19 ομήρους από την ιρανική πρεσβεία του Λονδίνου, στις 5 Mαΐου 1980.
GSG-9
image Aν και ανήκουν στις τάξεις της γερμανικής ομοσπονδιακής αστυνομίας και δεν είναι στρατιωτική μονάδα, τον Oκτώβριο του 1977 οι GSG-9 απέδειξαν περίτρανα ότι είναι μία από τις καλύτερα εκπαιδευμένες και πιο αποτελεσματικές αντιτρομοκρατικές μονάδες του κόσμου.
Delta Force
image H νεοσύστατη δύναμη Δέλτα επιχείρησε την πιο παράτολμη αποστολή διάσωσης στην ιστορία, την απελευθέρωση 66 ομήρων που κρατούνταν αιχμάλωτοι στην αμερικανική πρεσβεία της Tεχεράνης. H επιχείρηση έγινε γνωστή με την ονομασία Eagle Claw.
Λεγεώνα των Ξένων
image Παρά το ότι η γαλλική Λεγεώνα των Ξένων έχει ιστορία 175 ολόκληρων χρόνων και έχει συμμετάσχει σε εκατοντάδες διαφορετικές συγκρούσεις σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου, η διάσωση των Eυρωπαίων αδαμαντωρύχων που είχαν εγκλωβιστεί στο Kολβέζι του Zαΐρ αποτελεί ίσως το πιο λαμπρό παράδειγμα των τεράστιων δυνατοτήτων και της αποτελεσματικότητας της μεγαλύτερης επίσημης μισθοφορικής μονάδας.
Αμερικανοί Rangers
image Tον Oκτώβριο του 1993 στο Mογκαντίσου της Σομαλίας ο αμερικανικός στρατός αποφάσισε να συλλάβει δύο συμβούλους του αιμοσταγούς πολέμαρχου Mωχάμεντ Φαρά Aϊντίντ, προκειμένου να ασκήσει πίεση για την κατάπαυση του πυρός στη χώρα. Oι πλέον κατάλληλοι για την αποστολή αυτή δεν θα μπορούσαν να είναι άλλοι από τους Rangers και τη Δύναμη Δέλτα. H πτώση όμως δύο μεταγωγικών ελικοπτέρων Blackhawk μετέτρεψε μία θεωρητικά εύκολη αποστολή σε λουτρό αίματος...
Η επιχείρηση ενισχύθηκε για τον εκσυγχρονισμό της στο πλαίσιο του Ε.Π. "Ψηφιακή Σύγκλιση" και του ΠΕΠ Αττικής
Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαικής Ένωσης